Ikke treningseffekt?

Ikke yoga-kropp?

For stiv?

For dårlig form?

Vond rygg?

Kun for kvinner?

Syk eller skadet?

Myter, fordommer og bittelitt fakta

Du trenger ikke være i god form, ha en spesiell "yoga-kropp", være myk eller kvinne for å drive med yoga. 

Over står noen utsagn som vi som driver med yoga hører rett som det er. Har du vond rygg eller er stiv, er dette to fantastisk gode grunner til nettopp å starte med yoga!

Ikke "yoga-kropp"? Syk eller skadet? Alle kommer som de er til matta. Det er det du opplever i egen kropp som er interessant. Har du en kropp, kan du gjøre yoga. Vi har timer med nivå 1 som de aller fleste kan gå på, og yin og restorative klasser kan du gå på om du er relativt nyoperert, skadet eller syk (feks fibromyalgi eller ME).   

 

Ikke treningseffekt?  Andre former for trening har større effekt på styrke og kondisjon. Men vi beveger oss altfor lite, og hva som er helsemessig bra for kropp og sinn går langt utover begrepet "trening" og "treningseffekt". Yoga bedrer din mobilitet - din styrke og smidighet, slik at leddene fungerer bedre og er mindre utsatt for skader. Du øker din evne til avslapning, og dermed din evne til restitusjon. Du forbedrer respirasjonen og bedrer søvn, også viktige faktorer for helse. Dette er noen av fordelene.  For mange er yoga også forbundet med glede - og det du liker gjør du oftere. Gode vaner etableres og varer.

Kun for kvinner? Absolutt ikke! Men det er for få menn som har funnet veien til oss, og vi håper det bedres. Mange av våre mannlige kunder er utenlandske eller sørfra så her har Harstad-menn en jobb å gjøre!

Har du ikke yogautstyr? Vi har alt som trengs på studio (fritt utlån); du trenger bare klær som er gode å bevege seg i.

Det er allikevel en terskel å gå til et yogastudio første gang. Det er helt normalt å være nervøs og føle usikkerhet. Før timen kan du sette deg i sofaen og drikke litt te med andre deltakere, bli litt kjent og kanskje avmystifisere yogaen litt. Så går vi inn i salen, du finner din plass og følger instruksjonen. Etter kort tid er du sannsynligvis opptatt av deg selv og din kropp, og kanskje overrasket over hvor mye mentalt fokus som trengs å gjøre de fysiske øvelsene.  Velkommen til yoga.

LYST TIL Å PRØVE?

© 2016 by Yoginis. Proudly created with Wix.com