YOGA

Ordet "yoga" er sanskrit og oversettes ofte til "union" eller "å forene". Yogaen er en helhetlig "treningsform"/system/levesett som forener kropp og sjel.  I vesten har yogaen oftest blitt assosiert med fysiske stillinger, asanas, og meditasjon. I de eldste yogiske skriftene (Yoga Sutras) var derimot etiske og moralske prinsipper (yamas og niyamas) vel så viktige som de fysiske stillingene, og de fysiske øvelsene skulle forberede kroppen til langvarig, sittende meditasjon. Ved å pleie kroppen gjennom asanas, får du roet ned kroppen og kan konsentrere deg om å vende sansene innover. De åtte "grenene" som er byggesteinene i den opprinnelige yogaen er yamas og niyamas (etiske og moralske prinsipper), asanas (den fysiske delen av yoga - yogastillinger) pranayama (pustekontroll/-øvelser), pratyahara (å vende fokus/sansene innover), dharana (konsentrasjon), dhyana (meditasjon) og samadhi (den ypperste bevissthetstilstand, bliss) . 

Det er mange grunner til å gjøre yoga. Kombinasjonen av fysiske øvelser, fokus på pust, meditasjon og avspenning, gjør det til noe mer enn trening eller tøyning, og mange opplever mental avstressing som det viktigste i yogaen.  For dem som trener feks løping, sykling, svømming eller styrketrening komplementerer yogaen treningen.  En gevinst ved å gjøre yoga regelmessig er at du selv gjør et bevegelighets- og bevegelsestrening som er forebyggende - både i forhold til stillesitting og repetetiv, ensbelastende trening. Og det er så mye bedre enn å måtte gå til behandling etter skade. 

Vi som underviser på Yoginis har en forkjærlighet for den fysiske yogaen, og hvordan bevegelse, pust og oppmerksomhet påvirker hele deg. Yoga er en fantastisk redskap for å ta vare på seg selv; moderne forskning viser yogaens mange positive virkninger, og ikke minst - de fleste erfarer selv hvor godt det gjør.  For mange blir dermed yogaen en lystbetont aktivitet eller livsstil som det er lett å gjøre ofte og ta med seg gjennom alle faser av livet. 

Stillesitting og uhelse.  Forskning har konkludert med at uansett hvor mye du trener før eller etter jobb, så er det forbundet med uhelse om du sitter mye og sammenhengende på jobb.  Det er svært viktig med regelmessige, aktive pauser fra det å sitte i ro.  Kom deg opp, stå, beveg deg - hva som helst som gjør at du ikke sitter for lenge av gangen.  Dette påvirker blant annet insulin-nivå.  Å bryte opp og gjøre litt yoga på dager som du sitter mye foran PC, er gull verdt.  Beveg skuldrene/armene, beveg ryggen, åpne hofta og knærne.  Ellers tilpasser kroppen din seg etterhvert slik at du blir fantastisk god på å sitte, og det er ikke en kroppsform du ønsker!  Gjør du dette, motvirker du altså de hormonelle ubalansene som skjer i kroppen ved å sitte for lenge, og du motvirker at du stivner i en sittende stilling.


PODCASTS - 
Siw Aduvill - om HVILE
https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/nrkno-poddkast-69-157312-06072019070000
Grunnlegger av MovNat - Erwan le Corre - om naturlige bevegelser:
https://urbanwellnessclinic.com/erwan-le-corre-practice-natural-movement/

Inspirasjonslesning:

Les mer om yoga;

Patanjalis Yoga Sutras

Yoga og vitenskap:

http://yoscience.com/

Ny, norsk forskning - pust og hjernens evne til å renses;

Yoga og barns helse

© 2016 by Yoginis. Proudly created with Wix.com