Yinyoga

Denne yogaformen er svært rolig, og er en utrolig kraftfull motvekt til stress og høy aktivitet.

Button
11062b_f0cd2b56e86443d68d21b6bc12fe055c_

Yinyogaen stimulerer det ikke-viljestyrte parasympatiske nervesystemet.  Det betyr at du vil få "balansert" nervesystemet ditt i løpet av timen, fordi vi stort sett befinner oss i et hektisk, stresset miljø som demper denne viktige delene av nervesystemet.  De fleste føler seg svært rolige, kanskje søvnige og "lykkelige" etter en slik yogaøkt, og det er nettopp hit vi vil.

Fysisk sett jobber vi med bindevev/fascia i yinyogaen, og vi ønsker å beholde eller forbedre bevegeligheten i leddene.  Du kan trene yinyoga mye om du er stiv og støl, og den er perfekt å komplementere feks styrketregning, løping, sykling osv med.  

Vi gjør rolige bevegelser (dynamiske yin-sekvenser) og statiske øvelser, de aller fleste sittende eller liggende på gulvet.  Props - det vil se hjelpemidler - er yinyogiens beste venn, og props som bolster, blokker og stropp, gjør at du kan ha det mer komfortabelt, og dermed kanskje ha bedre utbytte av timen.  

Vinyasa

Denne yogaformen er svært aktiv, du beveger det dynamisk nesten hele tiden, synkront med ujjayi-pusten

Button
11062b_f0cd2b56e86443d68d21b6bc12fe055c_

Denne timen er inspirert av ashtanga-yoga, og vi har stort fokus på å holde oppmerksomhet rundt ujjayi-pusten og la den være guiden til bevegelsen gjennom de dynamiske øvelsene.

Etter en kort "landing på matta" går vi i gang med en ledet solhilsen A og B, etterfulgt av endel øvelser fra den stående serien, deretter noen fra den avsluttende serien. Avspenning til slutt.

Det er en fordel om du har kjennskap til solhilsen fra før, men ikke et krav.  Mange solhilsener betyr endel belastning på armer/håndledd, så ta det med i betraktningen før du melder deg på.  

Timen varer ca 60 min.