top of page

AoM yoga

I dette kurset bruker vi yogiske teknikker som pusteteknikker og avspenning, sammen med bevegelser som er utviklet av "Art of Motion".  Disse øvelsene er relativt enkle, svært effektive, og gjør godt for kropp og sjel.

 

Klassen følger en typisk "Art of Motion Masterclass" hvor temaet er å jobbe med spenningsnivå/strekk i ditt bindevev. Forskning viser at bindevevet i kroppen har et grunnleggende spenningsnivå, og at dette "strekket"/fastheten/spenningen varierer fra person til person. Sunne ytterpunkter i dette spenningsnivået er "viking" og "magedanser" - den første antatt å representere naturlig stivt/spent bindevev, karakteristisk for oss som lever i et kaldt klima. "Magedanseren" er motsatsen; typisk lite spenning/stivhet i bindevevet og stor bevegelsesfrihet/bevegelighet, karakteristisk for folk i varmt klima.

 

I klassen jobber vi med ulike teknikker for å balansere dette spenningsnivået, slik at de stiveste får bedre bevegelighet/funksjon, og de mykeste får mer stabilitet. Vi jobber også med å øke elastisitet i bindevev noen steder på kroppen, "glide" i bindevev andre steder og generell styrking av av bindevevets strekkbarhet. Vi benytter oss av rytmiske bevegelser, pendelbevegelser, repeterende vinyasaer - stående, på alle fire og sittende/liggende, samt noen øvelser med massasjeball. 

Kurset varer kun i 3 uker, noe som er for kort tid for å skape en endring i bindevevet, kanskje med unntak av opplevelse av bedret spenst/elastisitet. Generelt sett tar det uker/måneder for å skape endring i bindevevet, men innsatsen pr uke behøver ikke være så stor eller ta mye tid. Det beste er å jobbe med multi-dimensjonale bevegelser for eksempel 1-2 ganger i uken, men du kan også jobbe mer spesifikt i områder hvor du vil skape positive endringer. Mange av øvelsene er svært enkle og kan fint tas ut av klasse-sammenheng, memoreres og gjøres hjemme.  Gjør du disse øvelsene et par ganger i uka over flere uker, vil du merke endringer :-)

Praktisk informasjon:

Ha på klær som er gode å bevege seg i, gjerne i flere lag for å regulere varmen, yogamatte og kanskje en vannflaske. Si ifra om du mangler yogamatte. Har du yogablokker, kan du godt ta med to stk. Vi bruker ikke sokker når vi gjør yoga - da får du spredd tærne bedre, kjenner føttene dine bedre og du får bedre grep i matta.

 

3 klasser a 60 min

Pris kr 600

Tirsdager kl 1815-1915

Kursserie 1: 23/1, 30/1, 6/2

Kursserie 2: 5/3, 12/3, 19/3

Bindende påmelding, ingen refusjon av kursavgift ved avmelding.

Antall kursdeltakere begrenses for å sikre god oppfølging av hver enkelt deltaker.

Minimum 8 / maksimum 12 deltakere

12 fascial movement qualities.png

De 12 bevegelsesegenskapene til fascia/bindevev, ref. Art of Motion

bottom of page