top of page

Turer på Akrotiri-halvøya

I selve Chorafakia finnes det utrolig mange små stier og veier gjennom olivenlunder og nabolag, som er utmerkede om du vil gå, jogge eller sykle. Vil du på litt lengre turer, anbefales noen av turene under. Du kan sykle til Agia Triada-klosteret, til Gouverneto og til Seitan Limani anbefales bil.

utsikt Gouverneto-Katholika6.jpg
utsikt Gouverneto-Katholika9.jpg

Tur Gouverneto-Katholiko ev
videre til Stavros

Flott gåtur på ca 1 time hvor du starter høyt oppe i terrenget og går nedover mot sjøen på nordsiden av Akrotiri-halvøya.  Terrenget og stien er behagelig å gå på og utsikten er upåklagelig (se bildet øverst til høyre). Hva med et forfriskende bad før du starter på turen opp igjen?

Kjør til Gouverneto-klosteret i åsen bak Agia Triada-klosteret. Gåturen går via klosterhagen, så respekter reglene for bekledning på denne første strekningen. På andre siden av hagen, går turen videre mot det fascinerende Katholika-klosteret.  Første stopp på turen er en kalksteinsgrotte med fine stalaktitter.  Veien videre er på sti med storslagen utsikt.  Like før Katholiko-klosteret er det litt luftig, men stien er bred og god, så det burde ikke være problemer å gå til klosteret selv om du skulle ha høydeskrekk. Nyt klosteret, drikk og hvil deg før du ev begynner på turen tilbake.

Om du vil fortsette til fots, kan du feks følge dalføret ned til sjøen for et forfriskende bad (se bildet nede til venstre).

Gouverneto-klosteret er åpnet for publikum noen dager i uken. Sjekk åpningstidene på plakaten utenfor, og kle deg respektfullt om du besøker klosteret.

NB - Pass på at du har med deg masse drikke/vann til turen og gjerne et hodeplagg som skjermer for sola.  Det kan blir fryktelig varmt på Kreta på sommeren, så planlegg eventuelle turer til svalere dager eller tidspunkt. Det tar 20-30 minutter å gå ned til Katholiko klosteret (fra Gouverneto klosteret), dvs ca 1 time tur/retur. Går du du hele veien ned til sjøen må du regne totalt en liten time ned, Du må beregne litt mer tid på returen (oppoverbakke), dvs 1,5-2 timer tur/retur.
utsikt Gouverneto-Katholika3.jpg

Siste nedstigning mot Katholiko.

Fra Katholiko-klosteret kan du følge dalen ned til sjøen og få deg et forfriskende bad her :-)

Deler av det eldgamle Kaholiko-klosteret

stavros katholiko.png
stavros katholiko_zoomin.png

Vil du ha en mye lengre gåtur, er denne ruta en mulighet (innzomet kart til høyre).  Du starter fra p-plassen v Gouverneto-klosteret (grønn sirkel), går NØ via Katholiko-klosteret, og dreier så vestover og kommer ned på Stavros-stranda. Herfra kan du ev ta taxi tilbake til Gouverneto-klosteret om du parkerte bilen her.

Seitan Limania- kløfta

Nydelig liten strand som ligger nede i en trang kløft  langt fra flyplassen, på nordsiden av Akrotiri-halvøya. Du kjører fra Chorafakia mot flyplassen, og når du er nesten framme ved flyplassen, tar du til venstre i T-kryss (høyre mot flyplassen) og får kjører på nordsiden av rullebanen.  Følg deretter skilting til Seitan Limania. Like før det bærer nedover mot kløften passerer du en liten hvit kirke på venstre hånd, deretter er det en kretisk variant av Trollvegen, ned til parkeringsplassen/snuplassen. Her er det bratt, og nytt av året er et lite autovern.

​

Om du synes det er ubehagelig bratt og svingete, så tenk på at her går det buss! Parker gjerne med en stein bak hjulene, så bilen ikke triller.

Herfra er det en kort tur ned selve kløften ned til turens gulrot. Flott tur for alle som ikke har høydeskrekk, med høydeskrekk er det litt forskjellig resultat. Stien ned har blitt kraftig utbedret siste år, men lite å gjøre med at det er bratt :-)  Ta på gode sko, ta med badetøy og godt med drikke!

Et annet tips - her er sand/jord/bergartene veldig rødlige, så kanskje ikke bruk hvite klær/sko.

​

På selve turen er det ingen fasiliteter - ikke WC/omkledningsrom eller sted å kjøpe drikke.

​

Oppe ved kirken er det en liten kiosk hvor du kan kjøpe litt snacks.

​

Kartet under viser hvor du kjører fra villaen i Chorafakia til Seitan Limania.